środa, 3 grudnia 2014

..::Zapach Świąt ::..

Postanowiłam w tym roku po raz pierwszy upiec pierniki :) jestem z siebie bardzo dumna, ponieważ udało się i nawet sprawnie mi to poszło. Pieczenie zaczęłam wczoraj ( tak na próbę), a zakończyłam dzisiaj, bo jak wiadomo apetyt rośnie w miarę jedzenia i stwierdziłam, że aromatycznych pierników nigdy za wiele ;) 

Składniki na około 40 pierników:

mąka orkiszowa 200g
mąka pszenna 100g
miód pszczeli 4 łyżki
cukier trzcinowy 100g
1,5 łyżeczki sody
1/2 torebki korzennej przyprawy do piernika (ja użyłam firmy  KOTÁNYI)
1 łyżka masła
1 jajko (+ 1 roztrzepane jajko do smarowania pierników)
ciepłe mleko ok. 5 łyżek ( ilość mleka uzależniona jest od konsystencji ciasta)

Przygotowanie:

Mąkę przesiać na stolnicę, następnie dodać gorący miód i wymieszać całość siekając nożem. Następnie dodajemy cukier, sodę, przyprawę do piernika i dalej ugniatamy siekając nożem. Po chwili dodajemy miękkie masło i jedno jajko. Teraz czas na mleko.Musimy dolewać je po łyżce, ponieważ nie możemy doprowadzić do tego aby ciasto było zbyt rzadkie. Po każdej dodanej łyżce zagniatamy ciasto rękoma aż będzie w miarę gęste i jednolite (przypomina troszkę kruche ciasto). 

Na stolnicy oprószonej mąką rozwałkowujemy ciasto na placek o grubości maksymalnie 1 cm i wykrawamy pierniczki. Pozostałości ciasta wałkujemy ponownie i tak do momentu, kiedy całe ciasto zostanie zużyte. Pierniczki pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez około 10 minut (bez termoobiegu). Pamiętajcie aby przed włożeniem ich do piekarnika, posmarować je rozmąconym jajkiem. Pierniczki należy układać na papierze do pieczenia w odstępach, ponieważ troszkę urosną. Twarde pierniczki przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku przez 1-4 tygodni. 



Dekoracje wykonujemy tuż przed podaniem. Pamiętajcie, że pierniczki "przechodzą" kilka etapów. Możemy je jeść od razu po upieczeniu, wtedy są miękkie, ale lepsze są, gdy poleżą w zamkniętym pudełku około 2-4 tygodni (przez ten czas stwardnieją, po to by później ponownie zmięknąć).






Wartości odżywcze dla 1 pierniczka (45g)

Kaloryczność 138 kcal
Białko  3,3 g
Węglowodany 26,6 g
Tłuszcze 2 g
Błonnik 1,4 g
Wapń 7,7 mg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Make life healthier , Blogger